onsdag 11 februari 2015

Genrer


Genren är ett löfte till läsaren. Om jag som läsare har köpt eller lånat en bok som jag tror är en feel good- roman, blir jag ju gruvligt besviken om det visar sig att boken faktiskt är en deckare. Man får alltså inte svika läsaren. Varje genre har sina givna ingredienser, sen är det upp till författaren att utforma innehållet inom ramen för genren. Numera är cross over vanligt - alltså blandningar mellan olika genrer i samma bok.
Jag får ofta frågan hur lång en roman ska vara och jag svarar alltid samma sak; så lång som den behöver vara för att komma till slutet. Inget bra svar - jag vet det, men ändå det enda jag kan ge.
Det är däremot enklare att svara på hur lång en novell ska vara. Det vanligaste är att den är på 5 till 10 sidor. Men det är inte bara antalet sidor som avgör genren novell. Om man säger att en roman är som en cirkel, där handlingen börjar vid en viss punkt och så går varvet runt, så kan novellen ses som en tårtbit skuren ur en cirkel. Novellen har ofta en handling, en miljö och få personer och gärna ett oväntat slut. Hjalmar Söderbergs Pälsen är ett klassiskt exempel på en novell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar