torsdag 22 januari 2015

16 vanliga misstag att undvika

Stryk följande ur ditt manus föreslår Katrine Hamori

Jag har jobbat med textredigering i många år och det som slår mig varje gång jag börjar på ett nytt manus, är att det jag stryker eller ändrar i texten ser ungefär lika ut från författare till författare. Och då talar jag inte om de rent stilistiska påpekandena jag kan göra, utan om sådant som skribenten inte är medveten om är störande eller onödigt i textflödet.
Här är alltså några exempel på sådant man helst ska undvika men som många, många ständigt återkommer till;
  1. Sätt inte ” . . ” kring ord eller uttryck som du tycker är skämtsamt eller ironiskt menade.
    Exempel: Hon tyckte mannen som satt uppflugen på barstolen var ”söt.”
    Skriv inte söt om du inte menar det.
  2. Stryk alla så, ju – de behövs i princip aldrig, utom då de små orden betyder det de egentligen betyder, nämligen så= på det sättet
    i sammansättningen med desto= ju förr, desto bättre
  3. Strö inte omkring en massa att . . jämför; Sara lovade komma i tid/ Sara lovade att komma i tid. Det finns en nyansskillnad här. Båda är grammatiskt korrekta, men fundera över om du verkligen vill ha att.
  4. Markera inte att; nu tänker personen, med kursiv. Oftast framgår det i texten att här är det någon som tänker. Kursiv stil är jobbig för läsaren och överanvändning gör att det går inflation i typografin. Det är alltid läsvänligheten som ska prioriteras.
  5. Bestäm dig för hur du vill skriva dialog. Välj antingen – ( pratminus) och ny rad vid varje replik. Fungerar bäst när det är ett kort samtal mellan två personer – eller ” citationstecken”. Aldrig båda samtidigt.
  6. Skriv aldrig förkortningar i skönlitterär text. Pgr a = På grund av att det hör till snabbt nedtecknade anteckningar eller kortare faktatexter att förkorta vissa ord t ex och m fl.
  7. Glöm inte att paginera ( sidnumrera) ditt manus.
  8. Tänk på hur du namnger dina karaktärer. Äldre människor heter inte Hulda eller Eufrosyne eller Karl August. De är döda för länge sedan. I dag heter pensionärer Birgitta eller Kjell. Det finns tabeller där man kan se vilka namn som var populära vilka årtionden.
  9. Det är helt ok att börja en mening med   Jag . . .
  10. Det räcker med sa ( sade är lika föråldrat som skall ) som sägeverb. Det går inte att säga något och le samtidigt. Hundra morrar, ormar väser, apor tjattrar – människor säger.
  11. Undvik anglicismer ( inflytandet från engelskan) som –ing, -ande, – andes.
    Exempel: Han kom springandes ätandes på en glass. = Han småsprang utmed häcken och mellan flämtningarna slickade han på glasstruten som hade börjat droppa vaniljsås på hans hand.
  12. Veckodagar och månader skrivs med liten bokstav.
  13. Har du svårt att skilja på de och dem – skriv då hellre dom. Eller sätt in they eller them för att testa vilket.
    De gav nycklarna till dem. They gave them the keys.
  14. Sätt inte kommatecken före och om det inte är absolut nödvändigt.
  15. Använd gärna synonymlexikon.
  16. Det är ok att hitta på egna ord. Språket är levande och förnyas hela tiden.

4 kommentarer:

  1. Angående punkt nummer 13, att kunna skilja på de och dem. Jag trodde också att det var så enkelt... tills jag kollade det här:

    http://quiz.svd.se/default.aspx?sTid=871

    Fick några fel när jag provade. Hälsningar från Ethel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ethel Så roligt att du följer min blogg. Hoppas du hittar matnyttiga tips. Du har helt rätt i att det faktiskt inte är så enkelt att veta när det ska vara de eller dem. Särskilt inte när båda alternativen kan anses vara rätt. Vad tror du - kommer framtida skribenter släppa kravet på att ha koll på om det ska ska vara subjektsform de eller objektsform dem och skriva dom genomgående? Precis som jag tror att det kommer bli med var / vart. Det kommer bli vart för hela slanten, tror jag, eftersom det majoriteten använder blir norm. Och det tycker jag faktiskt är som det ska vara.

      Radera
    2. Ja jag läser din blogg med nöje :-). Jag tror att det är bäst för alla parter om vi släpper på regeln och vi får skriva som vi vill, de eller dem eller dom. När jag tänker efter vet jag inte varför det är så himla viktigt. Är nog språkliberal i det här fallet, liksom det som du menar om var/vart. Språket måste följa med sin tid.

      Radera
  2. Hej Alla, jag heter Safa El Sadat, jag är gift i 20 år med min man och vi har två son, äldste en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket, men det kommer till en punkt när han deltar i affärer med en kvinna som är hennes medarbetare. Jag har aldrig föreställt mig det, men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, mina sena arbeten fick mig att tänka på frågan, även vid mitt 20-års bröllopsdag i mars håller jag mig borta från sex när vi lovar att göra det på bröllopet årsdag, 15 dagar före bröllopsdagen erkände han det ja, han hade sex med sin kollega.
    Han tog med henne i min säng när jag var ute och arbetade, det betyder att mina känslor var helt värdefulla mot honom. Mitt mentala tillstånd är fullt av plågor, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan. Den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig att hitta en bra stavningskastare, först och främst trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen, men jag måste försöka tills jag kom över PROPHET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till att åtgärda relationen och göra människor glada i deras förhållande och några andra historier om andlig sjukdom och mer.
    Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom 7 dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara som ett mirakel för mig, är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och han är nu kär i mig som aldrig tidigare.
    Har du behov av hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, fru, pojkvän, flickvän, vinnande av lotterier, växtbaserad botemedel mot sjukdom, hiv, sjukdomar, astma, artrit, fybroid, stroke eller någon form av sjukdom, andligt problem , Jobbsökande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp när det gäller några livsutmaningar borde kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvaraRadera