fredag 13 februari 2015

Fredag den 13:e och skrivkramp



Fredag den 13: e lär vara en olycksdag. I dag är det väl få som verkligen tror på skrock, även om vissa personer kan ha olika idéer om vad som är bra respektive dåligt för kreativiteten. Skådespelare, musiker och författare har ibland ritualer som måste följas, annars kan det bringa " olycka".
Själv skriver jag bäst under total tystnad - gärna med stora hörselkåpor på, sådana som utestänger allt ljud. Andra måste ha speciell musik, en speciell kaffemugg eller en särskild stol för att kunna skriva.
Det viktigaste för all form av kreativitet, tror jag, är att skapa rutiner. Jag tror faktiskt att det går att sätta på och stänga av kreativiteten, fantasin eller skaparlusten precis som en kran som flödar när man vrider på den.
Vanor är ett bra botemedel mot skrivkramp. Om du ändå upplever att det är total stopp, så finns ett gammalt beprövad knep att ta till; skriv inte färdigt när du är igång, stanna gärna mitt i en mening - lämna skrivbordet, stäng av datorn, gå ut, rör på dig. Ta en cykeltur.
 

3 kommentarer:

  1. Jag börjar alltid med någon kort skrivutmaning, måste "leka", innan jag går på allvaret = mitt pågående manus. Då får jag lust att ta itu med det, inte annars. Förstår inte varför, men det är bara att acceptera. Ofta varvar jag manus och andra småtexter. Måste ha variation, annars tappar jag fantasin och kreativiteten.

    SvaraRadera
  2. Trevligt att se hur andra arbetar med skrivstarten. För mig gäller rutiner. (jag är pensionär) När morgonarbetet är klart, yoga träning, meditation, frukost är klockan ca 9.30 då börjar = mitt pågående manus (precis som Ethel). Men jag startar direkt, se tillbaka på gårdagens sidor, och tittar på mitt block där mina nya idéer står, som har dykt upp då datorn var stängd. Se var jag kan sätta in händelsen och meningarna som har dykt upp i huvudet.

    SvaraRadera