måndag 9 februari 2015

Plantera - inte bara tulpanlökar


Livet har sina dramatiska vänd- och höjdpunkter, det vet vi. Dramatiska händelser finns i alla litterära genrer, det är rent berättartekniskt inte så stor skillnad mellan att skriva en novell, en roman, en film eller ett klassiskt drama som Shakespeares Hamlet. För att fånga och bibehålla läsarens eller åskådarens intresse gäller det att föra handlingen framåt och skapa spänning. Spänning behöver inte innebära något farligt eller våldsamt, det kan ligga en stor anspänning i ett samtal mellan två personer.
Ett sätt att skapa förväntan är att plantera för sådant som kommer visa sig vara viktigt för handlingen längre fram. Om du skriver att det ligger en plånbok på köksbordet, måste den komma till användning längre fram, annars finns det ingen anledning att skriva något om den. Plånboken kanske innehåller ett hopvikt papper med en adress som det visar sig hända något på längre fram i texten.
I både prosatexter och dramer gäller det att koncentrera berättelsen och bara ta med sådana detaljer som har betydelse för handlingen.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar din blogg du kommer med bra och konstruktiva råd. Och visst är plantering viktig och de små detaljerna gör spänningen. Jag som nybörjare på att skriva har lappar på att komma ihåg vad jag planterade i första kapitlet som sedan ska avslöjas i femtonde. Men kul är det att skriva.

    SvaraRadera
  2. Tack Anita. Roligt att du gillar mina kommentarer. Jag har varit kursansvarig lärare på en skrivarkurs ( heltidskurs på distans) i många år, så jag tror mig ha ganska så bra hum om vad som är viktigt att ha med sig när man ska skriva. Knepet med lappar är inte alls dumt - skriver du på sidan 20 att X har bruna ögon, är det inte så bra om X har blå ögon på sidan 45.

    SvaraRadera